Mar 22, 2004

عرب زدگی یا غرب زدگی

اول سال که سر کلاس رفتم اسم یکی از دانش آموزان منو بهت زده‌ کرد البته‌ همیشه‌ با اسمهای عجیب وغریب برخورد کرده‌ام . ولی این یکی یه‌ چیزه‌ دیگه‌ بود دانش آموزان خودشونو معرفی میکردن . نوبت این یکی که رسید گفت من'صفر' هستم. درجای خودم میخ شدم در افسوسی بی پایون غرق شدم . با خودم گفتم آخه .... تا این حد هم ؟ ؟ ؟ آخه‌ استثمار هم تا این حد ؟ ؟ ؟ آخه‌ خود باختگی ملتهای هم تا این حد؟ ؟ ؟ اون هم بانام ترویج دین ! ! !

با خودم گفتم همه‌ میگن تهاجم فرهنگی غرب ! ! ! ولی یک بار هم نشده‌ که‌ بگن شبیخون وتاراج فرهنگی عرب ! ! ! ! ! !

کاری که اعراب بادیه‌ نشین برای ترویج ایدولوژی اسلامی بر سرفرهنگ ملتهای دیگری همچون فرهنگ ایرانی ، فرهنگ کردها (ماد)، فرهنگ ترکها، فرهنگ اردو و پشتو،و غیره‌ در آورده‌اند ؛حتی استعمارگر پیر اروپا (انگلیس ) هم نتوانسته‌ بر سر هندوها در بیاورد ..... .

در مدرسه‌ی آزادگان دزلی ازتعداد 144 نفر 78 نفر از اونا اسم عربی وعبری دارند اسمهای هم چون ' صهیب، شعیب ، عبدالخالق ، بنیامین ، رضوان ، مرتضی ، سبحان ، بلال ، قیصر ، علی اکبر ، مظفر، دانیال، اسحاق، میثم، وغیره‌ '............... .

در ایران به سبب محدودیت های ثبت احوال ؛ و هم چنین فضای فکری صد درصد عربی ، و خود باختگی ملتها ؛ اسمهای عربی ( آن هم باکمال تأسف ) در قرن 21 هم روبه ازدیاد است !!!!!!

این در صورتی است که حق هر کودکی است که اسمی متناسب با فرهنگ و آداب رسوم و شرایط جغرافیایی خود داشته‌ باشد نه اسمی متناسب با فرهنگ تحمیلی دیگران . . . . .

هرچند اسم خودمم عه‌ره‌بیه؛‌ ولی همیشه‌ به اسم عربی حساسیت داشته‌ام . همیشه در این فکر بوده‌ام که چرا عربها هم یک اسم فارسی یا کردی روی بچه‌هاشون نمی زارن . این در حالیست که ایران دروازهاشو بر روی فرهنگهای دیگر باز کرده‌است ! ! ! ! ! ! چرا از اسمهایی هم چون 'جک و کلارا و مایکل' خبری نیست هر چند اسمهایی هم چون ' اوشین و هانیکو ' به ندرت دیده‌ شده‌ است. البته این اسمهاهم به درد‌ فرهنگ ما هم نمی خورد.

امروزه‌ غرب زدگی به صورت شعاری دهن پر کن در آمده‌ است. ولی خیلی کم به مسئله عرب زدگی فکر کرده‌ایم در صورتی که اعراب خیلی بیشتر از غرب در زندگی و آداب ورسوم ایرانیها وکردها تاثیر داشته‌است .

امیدوارم که (ملت های عجم به قول اعراب ! ! ! !) بیشتر به اسم های مربوط به فرهنگ خودشان برای فرزندان دلبندشان اهمیت بدهند . . . . تا ازاین بیشتر به سرنوشت شهر ایشالا و ماشالا دچار نشویم .

په‌‌یڤێکی تایبه‌تی بۆ کورده‌که‌‌ی خۆشمان

ئیستاکه‌ له‌م سه‌رده‌مه‌دا زیاتر له هه‌رسه‌رده‌مێکی تر پێویستمان به سڕینه‌وه‌ی په‌تای عه‌ره‌بی هه‌یه ؛ که ‌فه‌رهه‌نگ و مێژووی خۆمان باشتر بناسین . بۆ ئه‌م کاره‌ش پێویستمان به چالاکیه‌کی هه‌مه‌ لایه‌نه‌ هه‌یه ، بۆ بن بڕ کردنی فه‌رهه‌نگی داسه‌پاوی عه‌ربی .

ئه‌گینا به چ ڕویه‌کۆ و چۆن ده‌توانین داوای ' که‌رکووک و کرماشان ' بکه‌ین . . . . . .

No comments:

Post a Comment

په‌یڤێـک بپه‌یڤێنــه