«كتێبی چێشتی مجێوری ههژار موكریانی»
May 5, 2018
له به سهرهاتهكانی قانێع
«كتێبی چێشتی مجێوری ههژار موكریانی»
May 1, 2018
بهشێك له شێعری زام پێوان
...
تاران پهچهی به درهخت گرتهوه
عهبای دا به سهر ئاواو
جبهی كرده بهر جاده
عهمامهی كرده سهر باخچه
به زۆر ریشی به گۆرانی هێشتهوه
كراسی عاشوورای كرده بهر شێعرو
مۆسیقای بێوهژن كردو
ژیانی كرد به پرسه!
تاران به دهم كهسهوه پێناكهنێ
به دهم مهرگهوه نهبێ
ئهو خۆشی له هیچ نابینێ
له مهرگ نهبێ
ژنی ئهو، كوڕی ئهو، كچی ئهو
ههموویان ناویان مهرگه
ئهوهی لهوێ له دایك نابێ، ژیانه.. .
شێركۆ بێكهس
له دیوانی ههست و نهست
فستیوالی گهلاوێژ، سلێمانی/2011 |
عهبای دا به سهر ئاواو
جبهی كرده بهر جاده
عهمامهی كرده سهر باخچه
به زۆر ریشی به گۆرانی هێشتهوه
كراسی عاشوورای كرده بهر شێعرو
مۆسیقای بێوهژن كردو
ژیانی كرد به پرسه!
تاران به دهم كهسهوه پێناكهنێ
به دهم مهرگهوه نهبێ
ئهو خۆشی له هیچ نابینێ
له مهرگ نهبێ
ژنی ئهو، كوڕی ئهو، كچی ئهو
ههموویان ناویان مهرگه
ئهوهی لهوێ له دایك نابێ، ژیانه.. .
شێركۆ بێكهس
له دیوانی ههست و نهست
Apr 8, 2018
كتێبی دهنگی گێله پیاو
به ههوڵ و ماندوو بوونێكی زۆرهوه توانییم كتێبی «گێله پیاو» به شێوهی دهنگ تۆمار بكهم. ئهم كتێبه شاباڵی تهنز به سهریدا كێشراوه.
نووسهر: عهزیز نهسین
وهرگێڕ: عهبدوڵا حهسهن زاده
خوێندنهوه و ئاماده كردن: عهدنان هونهروهر
ئهم ههوڵانه بۆ به مودێڕنیزه كردن و گونجاندنی خوێنهری كورد له گهل تهكنۆلۆژیای سهردهم، پێویستییهكی حاشا ههڵنهگره و بۆ نابینایان خزمهتێكی دوو چهندانه. هیوادارم بهم ههوڵهم توانیبێتم خزمهتێكم كرد بێ به ئهرشیڤی كتێبخانهی كوردی. تكایه له لایهن خۆتانهوه بیناسێنن به هاوڕێیانتان بهڵكوو كتێب ببێته بهشی دانهبڕاوی ژیانمان..
ئهم تۆماركراوه پێك هاتوه له حهوت بهش، بۆ گوێگرتن له سهرجهم بهشهكانی لهم لینكهی خوارهوه كرته بكهن.
Mar 30, 2018
عهفرین ( Afrin# )
ئهردووغان به پیرهو كردنی سیاسهتی پوپولیستی و به پشت بهستن به ئایهتهكانی قورئان و لهو ناوهدا به ناوی جێ به جێ كردنی حوكمی سوورهتی (الفتح) هێرشی كرده سهر رۆژاوای كوردستان و شاری عهفرین.
ئهوه بوو كه پێش نهورۆزی ٢٠١٨ شاری كوردنشینی عهفرین دوای ماوهیهكی زۆر خۆراگری له بهرانبهر رژیمی داگیركهری توركیا، بوو به قوربانی بهرژهوهندی وڵاتانی زل هێز و بێدهنگی مافی مرۆڤی دیكۆری(!) و ههروهها لێك ترازانی كوردی پهراكهنده.. نه هاشتگ و گهردهلوولی تویتهری فریامان كهوت، نه هاتنه سهرشهقامهكان له ئوروپا بۆ پشتیوانی لێكردنی و نه دهربڕینی نیگهرانی ههندێ له كاربهدهسته ڕزیوو و له دهسهڵات نهماوهكانی ولاتانی دهسهڵاتدار.
له ئاكامدا به ههزاران كهس له ژن و منداڵ ئاواره بوون و كوژران. دهیان خانووبهره و دوكان له لایهن هێزهكانی توركهوه تاڵانكران و تهنانهت رهحمیان به پهیكهرهكانیش نهكرد و به رق به كینهوه پهیكهرهی كاوهی ئاسنگهریان شكاند و گوله بارانیان كرد.
لهم هێرش كردنانهدا وڵاتی رووسیا به تهواوهتی پشت و پهنای توركیا بوو، ههر بۆیه جێی خۆیهتی بڵێم كه یهكهم دوژمنی كورد دهسهڵاتی رووسهكانه دوای توركهكان.
Feb 15, 2018
ژیاننامهی عهبدوڵا ئۆجهلان \ Abdullah Öcalan
پوختهیهك له ژیاننامهی «عهبدوڵا ئۆجهلان» سهرۆكی پارتی كرێكارانی كوردستان (P.K.K).
ئهم راپۆرته ساڵی ٢٠١٨ تهلهفزیونی (NRT) بڵاوی كردهوه، لێرهدا وهك ئهرشیڤ تۆماری دهكهم.
به هیوای ئازاد بوونی ئۆجهلان له بهندی ئهسارهتی رژیمی تووركیا.
ئهم راپۆرته ساڵی ٢٠١٨ تهلهفزیونی (NRT) بڵاوی كردهوه، لێرهدا وهك ئهرشیڤ تۆماری دهكهم.
به هیوای ئازاد بوونی ئۆجهلان له بهندی ئهسارهتی رژیمی تووركیا.
Feb 7, 2018
«زمستان»
زمستان عنوان مشهورترین شعر مهدی اخوان ثالث (م. امید) است. او این شعر را در جریان کودتای ۲۸ مرداد سرود. شعر دارای دو لایه است: در لایه اول، راوی مشغول توصیف سرمای سوزان آخرین فصل سال است، اما در لایه زیرین راوی یخبندان فضای سیاسی کشور را به تصویر می کشد. شاعر در به تصویر کشیدن فضای سیاسی بسیار متبحرانه عمل کرده و شباهت خفتگان سیاسی با زمستان را خوب توصیف نموده است.
در زیر متن كامل شعر به خوانندگی «پروین» آمده است:
سلامت را نمی خواهند پاسخ گفت
سرها در گریبان است
کسی سر بر نیارد کرد پاسخ گفتن و دیدار یاران را
نگه جز پیش پا را دید، نتواند
که ره تاریک و لغزان است
وگر دست محبت سوی کس یازی
به اکراه آورد دست از بغل بیرون
که سرما سخت سوزان است
نفس، کز گرمگاه سینه می آید برون، ابری شود تاریک
چو دیوار ایستد در پیش چشمانت
نفس کاین است، پس دیگر چه داری چشم؟
ز چشم دوستان دور یا نزدیک
مسیحای جوانمرد من! ای ترسای پیر پیرهن چرکین
هوا بس ناجوانمردانه سرد است ... آی ...
دمت گرم و سرت خوش باد
سلامم را تو پاسخ گوی، در بگشای
منم من، میهمان هر شبت، لولی وش مغموم
منم من، سنگ تیپاخورده ی رنجور
منم، دشنام پست آفرینش، نغمه ی ناجور
نه از رومم، نه از زنگم، همان بیرنگ بیرنگم
بیا بگشای در، بگشای، دلتنگم
حریفا! میزبانا! میهمان سال و ماهت پشت در چون موج می لرزد
تگرگی نیست، مرگی نیست
صدایی گر شنیدی، صحبت سرما و دندان است
من امشب آمدستم وام بگزارم
حسابت را کنار جام بگذارم
چه می گویی که بیگه شد، سحر شد، بامداد آمد!
فریبت می دهد، بر آسمان این سرخی بعد از سحرگه نیست
حریفا! گوش سرما برده است این، یادگار سیلی سرد زمستان است
و قندیل سپهر تنگ میدان، مرده یا زنده
به تابوت ستبر ظلمت نه توی مرگ اندود، پنهان است
حریفا! رو چراغ باده را بفروز، شب با روز یکسان است
سلامت را نمی خواهند پاسخ گفت
هوا دلگیر، درها بسته، سرها در گریبان، دستها پنهان
نفسها ابر، دلها خسته و غمگین
درختان اسکلتهای بلور آجین
زمین دلمرده، سقف آسمان کوتاه
غبار آلوده مهر و ماه
زمستان است.
Feb 5, 2018
دموکراسی یا دموقراضه
مردم را به دو دسته تقسیم کنید. به یک دسته حقوق و مواجب بدهید که مراقب آن دستهی دیگر باشند. دسته اول، به طمع مواجب یا از ترس قطع شدن مواجب، مرید شما میشوند و دستهی دوم، از ترس دستهی اول، مطیع و مِنقاد شما.
"کتاب دموکراسی یا دموقراضه"
"کتاب دموکراسی یا دموقراضه"
...................................................................
هیچوقت شنیدهاید که غذای گوسفند را به او اهداء یا تقدیم کنند؟ غذا یا علوفه گوسفند را جلویش میریزند. رفتار با مردم هم باید درست مثل رفتار با گوسفند باشد. طبیعیترین و مسلمترین حق مردم را باید با تحقیر و توهین به آنها داد؛ وگرنه طلبکار میشوند.
کتاب "دموکراسی یا دموقراضه"
کتاب "دموکراسی یا دموقراضه"
...................................................................
هر کاری را که از انجامش عاجزید، با صدای بلند اعلام کنید که میتوانید. همان رعد و برق اولیه برای مردم مهم است. بعد از آن برای انجام نشدنش هزار دلیل میشود جفت و جور کرد.
کتاب "دموکراسی یا دموقراضه"
کتاب "دموکراسی یا دموقراضه"
...................................................................
حواستان باشد! بزرگترین اشتباه در حکومت، بها دادن به مردم، یا ارزش قائل شدن برای مردم است. شما مطمئن باشید که اگر برای مردم، ارزشی بیش ازگوسفند قائل شوید، نمیتوانید بر آنها حکومت کنید. بهای مردم را شما معین میکنید، نه خودشان. اگر شما بر مردم قیمت نگذارید، آنها قیمتی بر خودشان میگذارند که هیچ جور نمیتوانید بخرید. تازه این گوسفند که من گفتم بالاترین قیمت است: قیمت آدمهای اندیشمند ,چاق و چله. قیمت بقیهی مردم، حداکثر در حد پشگل گوسفند است و نه بیشتر.
نتیجه این که: مردم را هر جور بار بیاورید، بار میآیند.
کتاب "دموکراسی یا دموقراضه"
...................................................................
طوری برنامهریزی کنید که مردم از صبح تا شب بدوند و آخر شب هم نرسند. مردم اگر مایحتاج خود را آسان به دست بیاورند، اگر وقت اضافه داشته باشند، عصیان میکنند، بداخلاقی میکنند و به فکر اعتراض و انقلاب و این حرفها میافتند.
فرض کنید که آب دریا فاصلهاش یا مردم به اندازه دراز کردن یک دست است. جای دریا را نمیتوان عوض کرد، اما راه مردم را که میشود دور کرد. هزار جور قانون میشود وضع کرد که مردم دور کرهٔ زمین بچرخند و دست آخر به همان نقطهای برسند که قبلاً بودهاند. و از شما به خاطر رسیدن به همان نقطه، تشکر هم بکنند.
کتاب "دموکراسی یا دموقراضه"
حواستان باشد! بزرگترین اشتباه در حکومت، بها دادن به مردم، یا ارزش قائل شدن برای مردم است. شما مطمئن باشید که اگر برای مردم، ارزشی بیش ازگوسفند قائل شوید، نمیتوانید بر آنها حکومت کنید. بهای مردم را شما معین میکنید، نه خودشان. اگر شما بر مردم قیمت نگذارید، آنها قیمتی بر خودشان میگذارند که هیچ جور نمیتوانید بخرید. تازه این گوسفند که من گفتم بالاترین قیمت است: قیمت آدمهای اندیشمند ,چاق و چله. قیمت بقیهی مردم، حداکثر در حد پشگل گوسفند است و نه بیشتر.
نتیجه این که: مردم را هر جور بار بیاورید، بار میآیند.
کتاب "دموکراسی یا دموقراضه"
...................................................................
طوری برنامهریزی کنید که مردم از صبح تا شب بدوند و آخر شب هم نرسند. مردم اگر مایحتاج خود را آسان به دست بیاورند، اگر وقت اضافه داشته باشند، عصیان میکنند، بداخلاقی میکنند و به فکر اعتراض و انقلاب و این حرفها میافتند.
فرض کنید که آب دریا فاصلهاش یا مردم به اندازه دراز کردن یک دست است. جای دریا را نمیتوان عوض کرد، اما راه مردم را که میشود دور کرد. هزار جور قانون میشود وضع کرد که مردم دور کرهٔ زمین بچرخند و دست آخر به همان نقطهای برسند که قبلاً بودهاند. و از شما به خاطر رسیدن به همان نقطه، تشکر هم بکنند.
کتاب "دموکراسی یا دموقراضه"
...................................................................
پ.ن: كتاب دموكراسی یا دموقراضه یكی از آثار برجستهی مهدی شجاعی است.
Jan 15, 2018
اعتراضات سراسری و نویدی به تجزیهی ایران
#اعتراضات_سراسری داخل ایران منتهی به آشفته بازاری شد كه پای بسیاری از خانوادهها را به اطلاعات و سپاه و سایر دستگاههای امنیتی باز كرد. چندین خانواده داغدار مرگ فرزندانشان شدند كه در زیر شكنجههای برادران اطلاعات و امنیت، جان باخته بودند. بسیاری دیگر از خانوادهها در كوچه پس كوچههای پارتی بازی و پیدا كردن وثیقه برای آزاد كردن فرزندانشان گرفتار آمدند.
#تظاهرات_سراسرى توانست شكاف بزرگی را در سیستم ولایت فقیه ایرانی ایجاد كند. البته مهاجران و پناهندههای خارج از ایران هم با تشكیل دستههایی مجزا به حمایت از این اعتراضات به پا خاستند و الحق با خلق حماسههایی توانستند رنگ و لعاب دیگری به این اعتراضات ببخشند و صد البته جای تقدیر هم باقی نگذاشتند.
خارج نشینان ایرانی و مخالفان رژیم ولایی در خیابان های كشورهای خارجی، گروهی سلطنت فناشدهشان را معرفی می كردند، دستهای سوسیالیسم عقیم شده، عدهای شدند نمایندهی خانوادهی رجوی، عدهای حكومت شورایی می خواستند، كسانی هم پادشاه.. همهی گروهها به اتفاق نه آخوند خواستند نه رهبر نه قانون اسلامی و نه كشور یكپارچه!
و برای این كه كاملا نشان دهند كه ایران آینده كاملا تجزیه شده است هر گروهی با سر دادن سرود خاص خود و شعارهای مختص به خودشان و در مواردی با ایجاد درگیری و تنش با همدیگر و چپ چپ به هم نگاه كردن، از یك طرف این پیغام را به خانوادههای زندانیان سیاسی دادند كه نه تنها پشت و پناه و صدای آنها نخواهند بود بلكه از زندانیان به عنوان ابزاری برای مرام های سیاسی پوسیدهی خویش هم استفاده می كنند! از سوی دیگر به ایران نوین هم حالی كردند كه نه تنها پرگهر و پر دمكراسی نخواهد بود بلكه افغانستانی خواهد شد كه هر گروه با قدرت تر و اپورتونیست تر می تواند با ساز خود اپرای شلغمین خویش را بنوازد و این خود نوید به استقلال سایر ملیت های در اقلیت را نیز می دهد.
و برای این كه كاملا نشان دهند كه ایران آینده كاملا تجزیه شده است هر گروهی با سر دادن سرود خاص خود و شعارهای مختص به خودشان و در مواردی با ایجاد درگیری و تنش با همدیگر و چپ چپ به هم نگاه كردن، از یك طرف این پیغام را به خانوادههای زندانیان سیاسی دادند كه نه تنها پشت و پناه و صدای آنها نخواهند بود بلكه از زندانیان به عنوان ابزاری برای مرام های سیاسی پوسیدهی خویش هم استفاده می كنند! از سوی دیگر به ایران نوین هم حالی كردند كه نه تنها پرگهر و پر دمكراسی نخواهد بود بلكه افغانستانی خواهد شد كه هر گروه با قدرت تر و اپورتونیست تر می تواند با ساز خود اپرای شلغمین خویش را بنوازد و این خود نوید به استقلال سایر ملیت های در اقلیت را نیز می دهد.
پینوشت:
عكس ها مربوط به آكسیون های اعتراضی حامیان زندانیان سیاسی و مردم به تنگ آمدهی ایران در روز 13.01.2018 در شهر فرانكفورت آلمان می باشد. كه سه گروه در مساحتی پنجاه شصت متری چادر زده بودند و هر گروه با بلند كردن صدای خویش، سعی در خاموش كردن و به حاشیه انداختن سایر هم وطنانشان داشت. (جای چادر برادران بسیج و حشد شعبی رزوو شده است كه در سال های آینده به چنین آكسیون هایی می پیوندند.)Jan 11, 2018
از تخم مرغ تا تظاهرات سراسرى
این روزها #اعتراضات_سراسری در ایران علیه گرانی، تورم، اختلاس به صورت خودجوش در میان اقشار اكثرا آسیب پذیر و كم درآمد جامعه، پا گرفت. اما خیلی زود اعتراضات سراسری رنگ و بوی ضد رژیم به خود گرفت و پایههای اصلی حاكمیت یعنی علی خامنهای رهبر نظام و رییس جمهور حسن روحانی آماج شعارهای مردم قرار گرفت. زدوخورد میان مردم و نیروهای ضد شورش ایجاد شد اما به سبب نبود برنامهریزیهایی منسجم كه پتانسیل به جوش آمده را ارگانیزه و سمت و سو ببخشد، بار دیگر این تظاهرات سراسرى خاموش شد.
نتیجه: طبق آمار رسمی دولتی تعداد ١٨٥٠ نفر در شهرهای مختلف دستگیر شدند، چند نفر در زیر شكنجه در زندان جان باختند. اینترنت با كاهش سرعت روبهرو شد، اپلیكیشن ها و سایت های مجاز به درد فیلترینگ گرفتار آمدند. فایل هایی سری از سران حاكم در فضای مجازی به دست مردم افتاد و رسوای زیادی برای شخص خامنهای به بار آورد.
مقامات ایرانی تقصیر این ناآرامی ها را به گردن اینترنت، كشورهای خارجی و دست های پنهان داخلی(!) گذاشتند اما به هیچ وجه تقصیر به گردن تورم و برنامههای غلط اقتصادی و قربانی كردن ایران برای صدور انقلاب در سوریه و یمن نیفتاد!
البته ناگفته نماند، بلایی کە در نتیجهی افزایش نرخ مرغ و تخم مرغ بر سر دولت و #نظام جمهوری اسلامی حاکم بر ایران آمد به سان طوفانی بود كه حتی اختلاس ھای #خاوری ھا و #رفیقدوست ھا و #کروبی ھا و پولشویی #بابک_زنجانی ھا و #شھرام_جزایری ھا از یك طرف و جنبش سبز سال ١٣٨٨ و اعتراضات برای رای یابی هم، بە گردوخاکش نرسیدند!
Subscribe to:
Posts (Atom)