Jul 6, 2005

ئه‌سپی کورد، ناسنامه‌ی جیهانی په‌یدا کرد

ئاژانسی ئێرانی ئیسنا ڕایگه‌یاند، سه‌رۆکی کومپانیای نێونه‌ته‌وه‌یی ئه‌سپی ئوسترالیا، رالی ڕایگه‌یاندووه که به نموونه‌هه‌ڵگرتن له چه‌ند سه‌ر ئه‌سپی ڕۆژهه‌ڵاتی کوردستان له کرماشان، ئه‌سپی کورد، ناسنامه‌ی جیهانی په‌یدا کردووه.

رالی ڕایگه‌یاند، به نموونه هه‌ڵگرتن زیاتر له 110 سه‌ر ئه‌سپ له کرماشان و لێکۆڵینه‌وه دی‌ئێن ئه‌ی
DNA و ژێنتیکی ئه‌وان و سپاردنیان به بانکی زانیاریه‌کانی ژنێتیکی جیهانی، توانیمان ناسنامه‌ی جیهانی ئه‌سپی کورد ده‌ستنیشان بکه‌ین.

ناوبراو ڕایگه‌یاند ئوستانی کرمانشان یه‌کێک له‌و شوێنانه‌یه، که ره‌سه‌ن ماوه و بۆ په‌روه‌رده‌کردن و پێگه‌یاندنی ئه‌سپ و ته‌نانه‌ت بۆ فرۆشتنی بۆ وڵاتانی جیهانی ده‌کرێت له سه‌ری کار بکرێت، به تایبه‌ت که ئه‌سپی کوردی له باری ژێنێتیکی و له‌ش و لاری، تایبه‌تمه‌ندی بێ‌وێنه‌ی هه‌یه، بۆیه به نیازین ئه‌م ئوستانه بکه‌ین به یه‌کێک له ناوه‌نده‌کانی فرۆشی ئه‌سپ له ئاستی ئێران و جیهان.

سه‌رۆکی کومپانیای نێونه‌ته‌وه‌یی ئه‌سپی ئوسترالیایی هه‌روه‌ها ئاماژه‌ی به‌وه کرد که هه‌ناردنی ئه‌سپ بۆ 22 وڵاتی ڕۆژهه‌ڵاتی ناوه‌ڕاست و به تایبه‌ت وڵاتانی عه‌ره‌بی، به یه‌کێک له ده‌رفه‌ته‌کانی باش هه‌ڵسه‌نگاند، که ده‌بێت ئه‌سپی کوردی شوێنی خۆی تێدا بدۆزێته‌وه.

ناوبراو هه‌روه‌ها باسی له تایبه‌تمه‌ندیه‌کانی ئه‌سپی کوردی کرد وتی: ئه‌سپی عه‌ره‌بی به‌ره‌و شێوه‌ی مینیاتۆری ده‌ڕوات، به‌ڵام ئه‌سپی کوردی سه‌ره‌ڕای باری ژێنێتیکی و له‌ش و لاری، به‌هێز و به‌توانایه و بۆ په‌رین و خێرایی ئه‌مه شتێکی تایبه‌ت و بێ‌وێنه‌یه.

به‌رێوبه‌ری کومپانیای نێونه‌ته‌وه‌یی ئه‌سپ هه‌روه‌ها رایگه‌یاند که ئه‌وان بریاریان داوه‌ که له کرماشان کێ به‌رکێکانی نێونه‌ته‌وه‌یی به‌رێوه به‌رن و وتیشی که ئوستانی کرماشان، ئه‌و ده‌رفه‌تانه‌ی تێدا ده‌بینرێت.

رالی هه‌روه‌هاش ئه‌وه‌شی ڕاگه‌یاند که له دوای بڵاوبوونه‌وه‌ی هه‌واڵی به جیهانی بوونی ئه‌سپی کوردی و سپاردنیان به بانکی زانیاریه‌کانی ژنێتیکی، نرخی ئه‌سپی کوردی بڕه‌وه‌ی سه‌ندووه.
هاوکات دوکته‌ر موقسوودی فه‌رد، به‌رپرسی پزیشکی ئاژه‌ڵانی ئوستان له‌و چاوپێکه‌ونه‌ رۆژنامه‌وانیه ڕایگه‌یاند، که ئه‌وانیش هه‌موو هه‌ولیان بۆ گه‌شه‌ندنی ئه‌وه‌ی که ئه‌سپی کوردی له جیهان بناسرێت ده‌ده‌ن و له هه‌مان کاتیشدا وه‌ک پیشه‌یه‌کی به‌رهه‌م هێنه‌ر سه‌یری ده‌که‌ن بۆ پاشه‌ڕۆژی ئه‌م ئه‌وستانه.

شایانی باسه ئه‌سپی کورد له ڕۆژهه‌ڵاتی کوردستان 4 تیره‌ی به ناوه‌کانی سه‌نجابی، جاف، که‌لهور و هه‌وشار هه‌یه.

Jul 4, 2005

هه‌ی هه‌ی و هۆ هۆیی جوتیاران

دیمه‌نه‌ جوانه‌کانی سرووشت، تێکه‌ڵ به شاڵاوی گه‌رما له پاڵ خه‌ڵکی جووتیاری یه‌ک دڵ و خۆراگری کورده‌واری دا. ده‌یان دیمه‌ن ده‌خولقێنێ.
دیسانه‌وه‌ وه‌رز وه‌رزی دوورین و کۆکردنه‌وه‌ی ئاڵفه‌ و مانگ مانگی جۆزه‌ردانه‌. له رێگای ئاوایی سه‌رنژمار که بۆ تاقیکاریه‌کانی ئاخری ساڵ ده‌ڕۆیشتم. هه‌ر خه‌ڵکی بوون که له‌م به‌ر بۆ ئه‌و به‌ر هاواریان ده‌کرد له یه‌کتر

 _)"ه..ۆ کاکه‌ ره‌حیم ئابێ چایه‌ک بخۆ ".
_) "به‌زیاد بێ "...

له لایه‌کی دیکه‌وه‌

_)"ه..ۆ هۆۆ کاکه‌ مه‌حموو کاکه‌ مه‌حموو "...
_)"به‌ڵی هۆۆۆۆ"...
_)"ماوتانه"‌...
_)"ته‌واو بووین دێن بۆ یارده‌تان" ..

هه‌ر ده‌نگی هه‌ی هه‌ی و هۆ هۆیی جوتیاران دێت که ئاوڕ له یه‌کتر ده‌ده‌نه‌وه‌ و گڕ و تین ده‌خه‌نه‌ دڵی یه‌کتره‌وه‌ . و جارو باریش ده‌نگی بلوێری شوانێک بێ ده‌نگی کوێستان ده‌شکێنێت .

Jun 22, 2005

بازی "اگربازی"... طنز ملس / عدنان هنرور

ما با واقعيت هايى روبەرو هستيم كه مسئولان آموزش و پرورش لابد چون «مسئول اجرايى» هستند آنها را بيان نمى‌كنند. یا در آموزش و پرورش اصولا فرصتى براى پرداختن به اين امور نيست. آنها درگير مشكلات ابتدايى ترى هستند.و نمی‌توانند اين نكته را با صراحت با مردم در ميان بگذارند كه سهم آموزش و پرورش  از بودجه كشور در ۱۳ سال گذشته دائماً كاهش يافته است و به گفته كارشناسان؛ بودجه اين وزارتخانه از۲۰ درصد در سال ۷۰ به ۹/۹ درصد در سال ٨٠ رسيده است. با چنين بودجه اى نه تنها فعاليت عمرانى و تجهيز مدارس غيرممكن است و نه تنها مطالبات معلمان در مورد هماهنگى حقوق دريافتى با ساير كاركنان دولت عملى نمى شود، بلكه اين وزارتخانه همچنان درگير تنازع براى بقا خواهد بود.
ناگفته‌ نماند که ؛ در اين دستگاه بحران زده اصلى‌ترين دغدغه هر رئیسی حفظ وضع موجود و جلوگيرى از بدتر شدن اوضاع است.


این مطلب با دیدی انتقادی و طنزگونه‌ بعضی معضلات کارکنان آموزش و پرورش بالاخص آموزش و پرورش منطقه‌ی سروآباد را مورد بررسی قرار می‌دهد. آنچه که باعث شد من این مطلب را بنویسم بخش نامه‌ای بود؛ که از طرف رئیس جدید آموزش و پرورش سروآباد به مدارس ارسال شد. باعنوان: اگرجای رئیس اداره‌ بودید، چکار می‌کردید؟ اگر جای معاونان ادارهبودید، چکار می‌کردید؟ اگر جای... که اینجانب آن را "بازی، اگر بازی" نام نهاده‌ام.


حالا ادامه‌ی مطلب رو بخونید تا ست‌های این بازی جامانده‌ از المپیک هم دستان بیاد!
                                  

                                                      بازی ؛ اگر بازی

اگرجای رئیس اداره‌ بودید............. .
اگرجای معاونان اداره‌ بودید........... .
اگرجای مسوولان آموزشی اداره‌ بودید.... .
اگرجای مستخدم اداره‌ بودید.......... .
اگر، اگر، اگر و اگرهای دیگر........... .


بازی اگر بازی،  بازی خوبیست چونکه آقایان رؤسا آن را آزموده‌اند. هدف از این بازی فعلاً معلوم نیست، اما در آموزش وپرورش یک چیز هدف اصلی است وآن حفظ کمیت و دوری از کیفیت است. البته‌ با حفظ بقای پست ها.
اما اگر آقایان رؤسا (ازخانم های رئیس که خبری نیست) به جای این اگر بازی ها آماری از میزان انگیزه‌ی معلمان به تدریس و دانش آموزان به آموختن را در سطح منطقه‌ اجرا می‌کردند. از میزان درصد پایین انگیزه‌ شاخ در می‌آوردند.

یادمان باشد که‌ چون معلم مقدس است، نبایست چیزی بگوید که به شان بلند مرتبه‌ی او لطمه‌ای بزند. در نتیجه‌ این تقدس و میمونی فقط باعث سؤاستفاده‌ از طرف آقایان بالادست از یک طرف و هم چنین باعث چالش عمده‌ بین مقدسان زحمت‌کش و الهه‌های اداره‌ شده‌ است؟؟

                                000000000000000000000000000000000  

حالا اگر...
ا..گ..ر..جای رئیس اداره‌ بودم مرتبا جلسات ترتیب می‌دادم و روی تابلوی دید همگان نصب می‌کردم که از تاریخ فلان تا فلان تاریخ از ساعت فلان تا فلان ساعت در جلسه‌ هستم تا بد خواهان فکر نکنند که رئیس فعال نیست.
 حالا جلسات سازمان رفتن هم بماند. با این کار به معلمان می‌فهماندم که شما نیز از دانش آموزانتان فاصله‌ بگیرید و روابطتان خشک باشد تا خدایی ناکرده‌ ابهت و تقدستان را مبادا از دست بدهید... .
هم چنین مشکلات (البته کسانی که سفارشی نیستند) به همکاران ارجاع می‌دادم. و تقاضای امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی و کامپیوترهای بی زبان (مثل بیشتر معلمان) ازسازمان می‌کردم تا گردوغبار روی آنها بنشیند و کم‌کم بپوسند و دیگران هم بدانند که چه‌ امکاناتی در اختیار گردوخاک گذاشته‌ایم.
و همیشه‌ شعار تو خالی معلم محوری و مدرسه‌ محوری را ترویج می‌دادم.


خیلی چیزها می‌خواهم بنویسم اما هنگامی‌ که ازقاعده‌ی تنازع بقا فکر می‌کنم و چونکه خود نیز بایستی طبق این قاعده‌ در سلسله‌ بقا باقی بمانم بی اختیار دستم سست می‌شود.
'کانت ' زمانی که می‌گفت :" من فکر می‌کنم پس هستم ". خیلی به‌ درد خور بود برای خودشان. من هم متأسفانه باید بگویم : "من اعتراض نمی‌کنم، پس هستم".  وبا خود می‌گویم: چرا مثل یک برگ روی دماغ آقایان فرود آیم و خاطر مبارکشان را مکدر نموده‌ و از روی دماغ آقایان به زیر پای آنها سرازیر شوم و آنها نیز عصبانی شده‌ و بگویند این دیوانه‌ دیگر از کجا اومد چونکه‌ انگ دیوانگی، چیزی نیست که بتوان با آن راه‌ اومد در نتیجه‌ کافیست؛ آقایان سبیل ها را به دست شانه بسپارند و ما را به دست نهاد... .
                                
                            
                                  000000000000000000000000000000000


بازی اگر بازی را ادامه می‌دهیم باحرکت مهره‌ای دیگر به نام معاون مالی (پشتیبانی)
خود را به زحمت جای این مهره‌ نهادم و طرح و برنامه‌هایم را ارائه‌‌ می‌دهم :
1- حياط مدارس را برای دانش آموزان آسفالت می‌کردم تا اگر دانش آموزان دچار سانحه‌ای شوند به جای جراحت سطحی دچار گردن شکستگی شوند.
2-  در مدارس جعبه كمك هاى اوليه نصب می‌کردم (البته‌ فقط جعبه خالی را نصب می‌کردم).
3- مدارس رابه كپسول آتش نشانى بدون شارژ مجهز می‌کردم.
 4- سرویسهای(واقعاً) بهداشتی؛ دوستی با معلمان؛  فضاهاى پرورشى، فضاهاى رفاهى متناسب با سرانه دانش آموزى متناسب با استانداردهاى روز دنيا؛ هم جزء برنامه‌های آتیه‌ام می‌باشد.

البته‌ یک دغدغەی همیشگی هم برایم غیرقابل انکار است و آن كمبود و كسرى بودجه مزمن سالانه و ماهانه است. برای رفع این مشکل هم بایستی به مدیران فشار بیاورم براى پرداخت قبض آب، برق، تلفن، تا بیشتر و بیشتر  صرفه‌ جویی کنند. و ثانیا هزینه‌ی مکالمه‌ی معلمان را باید خود معلمان پرداخت کنند حالا چرا باید خود معلمان پرداخت کنند؟ چون که هزینه مدارس بیت المال است و جزء هزینه‌ سرانه‌ی دانش آموزان است و ح..ر..ا.. م.. می‌باشد! (ولی در اداره‌ حرام نیست چون که کار اداره‌ را راه‌ می‌اندازیم).

پرداخت اضافه‌ کاری معلمان را سه‌ ماه‌ سه ‌ماه‌  و  چهار ماه چهار ماه عقب می‌اندازم تا هزینه‌ی اضافه‌ کاری و ماموریت‌های همکاران اداری را سر ماه‌ بتوانم پرداخت کنم. چون که گفته‌اند : " چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است "

                               000000000000000000000000000000000

بازی اگر بازی
بازی خوبیست نه.......
 بازیکنان تیم ' اگر'  سیستم بازی را به دست مسوولان آموزشی می‌دهند وبا تعویض مسوولان آموزشی سعی در بهبود وضع آموزشی می‌کنیم و اگر پیشنهادی یا انتقادی از طرف مدارس برایمان ارسال شود ریلکس و بی توجه‌ از کنارش می‌گذریم چون که فقط خودمان عقل کل هستم!
 در سازمان دهی معلمان به ترتیب زیر عمل می‌کنم اول از همه برادر، خواهر، اقوام درجه‌ اول تا دهم و بیستم  در اولویت هستند. بعد از آن ها سفارش شده‌ها.
  معلمان تازه‌کار ابتدایی را به مدیریت مدارس راهنمایی و متوسطه‌ می‌گماشتم تا همیشه‌ حلقه‌ به گوش در خدمت گزاری حاضر باشند.
و هدف اصلیم سازمان دادن دبیران است خواه‌ مربوط به رشته‌ خود باشد یا نباشد تا خدایی ناکرده‌ از شعار نه‌ برای کیفیت! دور نشده‌ باشم.
  
                                         000000000000000000000000000000000

حالا اگر جای مستخدم اداره‌ بودم چی؟ همیشه ‌سر به زیر در فکر درست کردن چای برای آقایان بودم اگر از کسی خوشم بیاد چای تازه‌ دم، لب سوز، لب دوز براش می‌برم. و اگر خدایی ناکرده‌ کارمندی به مذاقمان جور نبود؛ چای کهنه‌ی اول صبح برایش می‌برم تازه‌ خودم هم برایش میذارم روی میز. چون که مبادا چشم بلند کند و چشمم تو چشمش بیفتد. در نان گرفتن برایش هزار عذر موجه‌ و غیر موجه‌ برایش می‌آورم که نان تمام شد به شما نرسید.
در دستمال کشی و خوش خدمتی هم نبایستی بالا دست داشته‌ باشم. ولی اگر مستخدم اداره شدم همیشه‌ یک چیزی خوره‌ی جانم میشه‌ و آن به این فکر می‌کنم که‌ چرا مستخدمین اداره وظیفه‌ چای دم کردن و آوردنش را دارند ولی مستخدمین مدارس چنین وظیفەای‌ در قبال معلمین مقدس! را ندارند؟ ‌


                            000000000000000000000000000000000


اگرجای معلم بودم چی؟؟
اگر جای معلم  بودم همیشه‌ با ذهنیت دیکتاتورانه به دانش آموزان نگاه‌ می‌کردم. فقط در پی اضافه‌کاری بودم هر درس و هر رشته‌ای که باشد؛ مهم نیست.
 اگر دانش آموزان از من سؤالی پرسیدن که از پسش بر نیام محول می‌کنم به خود دانش آموزان که هر کس جواب این سؤال را بیاورد براش مثبت بگذارم. چونکه خودم از روز استخدامیم تا به حال حتی روزنامه‌ای هم نخوانده‌ام دیگر از کجا بلد باشم. تازه‌ دوره‌های ضمن خدمت هم که چیزی یاد نمی‌گیریم فقط و فقط برای گرفتن امتیازش می‌رویم. آن هم باهزار تقلب امتیازش را می‌گیریم. از این رو در موقع امتحان  اصلا از دانش آموزان سخت گیری نمی‌کنم.
دوستی می‌گفت اگر نصف بیشتر معلمان را بچلانید حتی یک ذره‌ علم و دانش روز دنیا روگیر نمی‌یاری!
به علاوه‌ مشکلات خانواده‌ام را به کلاس می‌آورم؛ تاجدا از جامعه‌؛ دانش آموزان نیز بدانند که در چه جهنمی ‌گیر کرده‌ایم. هم چنین  از دختر خوشکلم یا از گل پسرم تعریف ها می‌کردم!!
 هر سال یک سالنامه یا یک تقویم جیبی‌ هم می‌خرم. صرفاً برای این که بدانم بیشترین تعطیلات در چه‌ روزهایی از سال است تا برنامه‌ی درسیم را مطابق آن تعطیلات برنامه‌ریزی کنم. (به این میگن تعطیلات ‌نگری سالانه)



حالااگرجای دانش آموز بودم چی؟؟
دو پا که داشتم 998 پای دیگر قرض میکردم تا از دست رؤسای (و..ا.. ق.. ع.. اً..) فعال و معاونان (ا.. ل.. ح.. ق..) زحمتکش و مسوولان آموزشی با راندمان عالی و معلمان نابغه‌ و مدارس استاندارد فرار کنم!؟




اما اگر..........   و اگر............

Jun 6, 2005

قۆڵ هه‌ڵماڵین


هه‌موومان پێکه‌وه‌ بۆ بن بڕ کردنی ماده‌سڕ که‌ره‌کان قۆڵی یارمه‌تی هه‌ڵماڵین ....
به‌و هیوایه‌ که هیچ مرۆڤێک به‌ هیچ چه‌شنێک قۆڵی نه‌گبه‌تی و خۆ فه‌وتان هه‌ڵنه‌ماڵێت ........


 27ی ژوین رۆژی به‌ر به‌ره‌کانێ له گه‌ل ماده‌سڕ که‌ره‌کان پیرۆز بێت .

Jun 4, 2005

پاره‌ بۆ گریان

له‌ رۆژ هه‌ڵاتی وڵاتی چین دا چاخانه‌یه‌ک کراوه‌ته‌وه‌ که‌ خه‌ڵکی بۆ گریان و فرمێسک داڕشتن ده‌ڕۆنه‌ ئه‌وێ ..
پاره‌ی هه‌ر رۆشتن و شینێک و خوارده‌نه‌وه‌یه‌ک شه‌ش دۆلاره‌ .. 
ئه‌م چاخانه‌یه‌ بۆ ئه‌وه‌کراوه‌ته‌وه‌ که‌ شوێنێک بێت بۆ ئه‌و که‌سانه‌ی که‌ حه‌ز ده‌که‌ن باری ده‌روونیان که‌م بێته‌وه‌ و هه‌ستی ده‌روونیان روو له‌ مردن نه‌ڕوات .
                     

جیا له‌ مۆسیقایه‌کی ئارام ، پیاز و بیباری سوور ده‌درێ به‌ موشته‌ریه‌کان.
به‌ڕێوه‌به‌رانی چاخانه‌که‌ ده‌ڵێن که‌ رۆژانه به‌ سه‌دان که‌س سه‌ردانیان ده‌که‌ن .

May 25, 2005

گه‌رایه‌کی ناو بۆگه‌ناو .

(ئه‌م بابه‌ته‌م له وڵامی ئه‌و هاوڕی ئازیزه‌دا نووسیوه‌ که به ناوی الایمان و الجهادبۆی نووسیبوین ) .

گه‌رایه‌ک به‌ خه‌ڵاتی
دار و ده‌سته‌ی مرۆڤ کوژانی سه‌ده‌ی 21 به ناوی دینه‌وه‌ ؛ ئه‌و‌ دینه‌ی که هه‌ڵگری ئاڵای ئازادی و ئاشتی بۆ جیهانیان بو ؛ ئیستاکه وا له ده‌ستی سه‌ربڕانێک دا که قه‌د بیریان له ناساندنی ئیسلامی راسته‌قینه‌یان نه‌کردوه‌ته‌وه‌ . به‌ڵکو ته‌نیا بیریان له فه‌وتان و قڕ کردن و سه‌ر بڕینی ئیسلام کردوه‌ته‌وه‌ . کاتێک پێغه‌مبه‌ر دیلێکی ده‌گرت . ده‌یگووت پێیان ئه‌مه‌یه‌ ئایینی ئیسلام ئه‌گه‌ر ناتانه‌وێ موسڵمان بن هه‌ر کامتان 10 موسڵمان فێری خۆێندن و نووسین بکات ئه‌وا رزگاری ده‌که‌ین . به‌ڵام له سه‌ده‌ی 21 دا موسڵمانانی له ئیسلام دوور که‌وتوو ، هه‌ر ده‌زانن سه‌ر ببڕن و بخنکێنن یان باره‌مته‌ بفرۆشن .
بۆ منیش گه‌رایه‌کی بۆگه‌ن به خه‌ڵاتی هاتوه‌ که تێدا" باوکی مه‌سعه‌بی زه‌رقاوی "به قاره‌مانی ئیسلام ناوی لێده‌هێنێت و جا بۆ گوایه‌ به سه‌دامی خۆێن مژیان نه‌ده‌گووت " حه‌زره‌تی عومه‌ری ثانی " و دۆعایان بۆ نه‌ده‌کرد جا وا " ئه‌بو مه‌سعه‌بیش "  که که‌وته‌ زبڵدانی مێژوه‌وه‌ ئایا ئیسلام روو له پێشکه‌وتن ده‌ڕوات یان روو له نه‌گبه‌تی .
به بڕوای من تا کوو گه‌رای نه‌گبه‌تی و دواکه‌وتوویی دژ به ئیسلامه‌کان که به ناوی ئیسلامه‌وه‌ سه‌ر ده‌بڕن و گیرفانیان بۆ پاره‌ی باره‌مته‌ هه‌ڵدووربێت  .  ئیسلام هه‌ر روو له پێشکه‌وتنێک ناکات که جیهانیان رووی تێ بکه‌ن و موسڵمانانیش هه‌ر شانازیه‌کانیان هه‌ر رابردووده‌بێت ؛ که له سه‌ده‌ی فڵانی دا فڵانه بیرمه‌ندمان بوو . فڵانه که‌سمان بوو ئه‌وه‌نده‌ زیره‌ک و به توانا بوو . و داهاتوه‌کانیش ئه‌بێ شانازی به موسڵمانی ئه‌م سه‌ده‌وه‌ بکه‌ن که چۆن گۆماوی خۆێنیان رێک خستوه‌ .
                                         

May 24, 2005

پرسه‌نامه


ئێمه‌ سه‌ر جه‌م شه‌مشه‌مه‌ کوێره‌کانی جه‌هه‌نه‌م  و شه‌مشه‌مه‌ کوێره‌کانی ئه‌فغانستان و شه‌مشه‌مه‌ کوێره‌کانی ئه‌م دۆڵه‌ی خوار و دۆڵه‌ که‌ی سه‌رو .... سه‌ره‌خۆشی خۆمان ئاراسته‌ی سه‌رجه‌م خزم و که‌س و قه‌وم و الاخوة و الاخوات الارض و القمر و الاقمار الصناعیه‌ و....  ده‌که‌ین. به بۆنه‌ی چوونه‌ ریزی هاوڕێێ دێرنی تیرۆریست و تیروریست په‌روه‌رمان " باوکی مه‌سعه‌بی زه‌رقاوی و ریش گواوی " بۆ ناو کاروانی پڕ له شانازی جهـــــــاد .
هه‌ر به‌م بۆنه‌وه‌ پرسه‌ی ئه‌م خۆێریمانه له مزگه‌وتی شه‌مشه‌مه‌ کۆێره‌کانی پاڵ هۆڵی یه‌کی شوبات داناوه‌ . به‌شداری ئێوه‌ی ئازیز ده‌بێته‌ هۆیی باشتر گه‌شه‌سه‌ندنی تیرور و بن بڕکردنی ئاسایشی ناو کۆمه‌ڵگا .
هه‌ر بۆیه‌ تکاتان لێده‌که‌ین به زۆترین کات وه‌رن بۆ پرسه . ئه‌گینا سه‌رتان ده‌بڕین تا کۆ ئێمه‌ش له کاروانی جهاد و انتفاضه‌ دوورنه‌که‌وینه‌وه‌ .
له‌پێشا " اجرکم عند الله " داواکارین بۆ " پـه‌یـــڤ " ی ئازیز بۆ بڵاو کردنه‌وه‌ی ئه‌م پرسه‌ نامه‌یه‌ . ( ئه‌ڵبه‌ت ئه‌ویش ئه‌بێ زوانی له بندا ببڕین . چونکا به نهێنی سه‌ره‌خۆشییه‌كی ئێمه‌ی زانیوه‌ ) .
ئیتر به‌رز و پیرۆز بێت یادی قڕ کردن و تۆقاندن و له ناو بردنی ئه‌ده‌ب و هونه‌ر و موسیقا و خۆشه‌ویستی  ..........
هه‌ر شه‌کاوه‌ بێت چارشێوی رووڕه‌شی و نقاب و  سه‌ربڕین و دواکه‌وتوویی و چه‌وسانه‌وه‌ ......

May 23, 2005

مزگێنی ، مزگێنی

 
مزگێنی ، مزگێنی ............

مزگێنی بۆ " شاسوار " و سه‌رجه‌م ئه‌وکه‌سانه‌ی که پێیان ناخۆش بو که من و باقی هاوڕێکانم ئامێر و که‌ره‌سه‌ی پێوێستمان بۆ یاری و گه‌مه‌کردن نیه‌ . من هه‌ر له ماڵ خۆمان له جێگای دیله‌کانێ و چه‌رخ و فه‌له‌ک و ..... ئه‌م ماشێنه‌ی لیباس شۆردنه‌م به‌گیر هێناوه‌ و جار و بار خۆمی تێده‌هاوم .

 
هه‌ر وه‌ها جاری واش هه‌یه‌ که له ده‌لاقه‌ی ژووره‌که‌مه‌وه‌ سه‌یری خه‌ڵکی و ماشێنه‌کان ده‌که‌م  . ئه‌مه‌ش شتێکی خراب نیه‌ بۆ رابوواردن .

هه‌روه‌ها که باوکی هێمنێش له کامێنتێک دا ئاماژه‌ی پێ داوه‌ شاره‌داری قوڕ به‌سه‌ره‌ ده‌ره‌قه‌د نایه‌ت ، به‌سته‌زمانه پاره‌ی نیه‌ چوونکا هه‌ر فریای ئه‌وه‌ ده‌که‌وێت که ناو کۆڵان و خیابانه‌کان ئیسفاڵت بکاته‌وه‌ . له به‌ر ئه‌وه‌ی ئه‌وه‌نده‌ی خزمه‌ت گوزاریان کردوه‌ و په‌یتا په‌یتا هه‌ڵی ده‌که‌نن بۆ گاز و بۆ ئاو و بۆ ته‌له‌فوون و ....... ئه‌وێش ئیتر خواهه‌ڵ ناگرێ ئه‌وه‌نده‌ بکه‌یته‌ سه‌ریان ؛ وه‌ک بڵێت له هیچ شۆێنێکی دونیادا پرۆسه‌ی خزمه‌ت گوزای ناکه‌ن ، بۆیه‌ ئه‌وه‌نده‌ ئه‌وان شاری یاریان خۆشه‌ !!!!!!!!!!
ده‌ی باشه‌ له خوا به‌زیاد بێت و نۆشی گیانی ئێمه‌ش نه‌بێت . پرۆسه‌کان ئه‌وه‌نده‌ به رێک و پێکی ده‌کرێن که ئیتر نایه‌وێت باسی بکرێت که ئه‌گه‌ر هه‌ر که‌س به نێو  شاردا پیاسه‌یه‌ک بکات ، شارێک که پێی ده‌ڵێن ( توریستی ) !!!!!!!!!!!! بۆی ده‌رده‌که‌وێت که‌ که‌م و کوڕیه‌کان تا چ راده‌یه‌که‌ زه‌ق و به‌ر چاوه‌ .
 با پێکه‌وه‌ سه‌یرێکی ئه‌م ده‌لاقه‌یه بکه‌ین و تۆزێک باشتر شته‌کانمان بۆ روون بێته‌وه‌ .
                                     ۩
یان باوکی هێمن له به‌شێکی تری کامێنته‌که‌ی دا ئه‌م ئه‌رکه‌ی خستوه‌ته‌ سه‌ر شانی ده‌وڵه‌مه‌نده‌کانه‌وه‌ !!!!!!!!! جا ده‌وڵه‌مه‌ندی مه‌ریوانی هه‌ر ده‌زانن پاساژ بکه‌نه‌وه‌ یان بڕۆن بۆ حه‌ج ئه‌ویش ته‌نیا بۆ زیاد کردنی ژماره‌ی حه‌جه‌کانیانه‌ نه‌ک بۆ  عیباده‌ت !!!   
جائیتر ئێمه‌ی منداڵان با هه‌ر پێمان بڵێن نه‌وه‌ی داهاتوو ، هیوای گه‌ل و نه‌ته‌وه‌ ، و ...............

به هیوایه‌ که ئێمه‌ش شاد بینه‌وه‌ به شادی باغچه‌کان و ئاشتمان بێته‌وه‌ له‌گه‌ل یاری و پێکه‌نین . 

ئه‌مه‌ش ته‌نیا پیرۆز بایه‌کی وشک و خاڵی :

                                     " رۆو جیهانی زاڕوڵا پیرۆز بۆنه‌ "
" رۆژی جیهانی منداڵان پیرۆز بێت " .
روز جهانی کودک مبارک .

Apr 30, 2005

و کسی نیست که از این بی قانونی فغانی سر دهد .

حداد عادل: طرح مجلس در باره ماهواره هنوز قانون نيست .
رئيس مجلس شورای اسلامی ايران از مسئولان نيروی انتظامی خواسته است اقدامات خود را در باره ماهواره به طرح مجلس مستند نکنند زيرا اين طرح هنوز به تصويب نهايی نرسيده است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ايرنا غلامعلی حداد عادل در پاسخ به تذکر يکی از نمايندگان مجلس سخن می گفت که اعتراض داشت چرا نيروی انتظامی پيش از تصويب طرح مجلس اقدام به جمع آوری ديش دريافت ماهواره از منازل مردم کرده است.
سعيد ابوطالب نماينده تهران گفت: "نيروی انتظامی قانون سال 72 را عمل نکرده اما حالا دارد پيشاپيش طرح تصويب نشده مجلس را اجرا می کند."
وی خطاب به رئيس مجلس گفت: "اگر شما به ناجا تذکر می داديد امروز شاهد برخورد در استانهای ديگر نبوديم."
چندی پيش هوشنگ حميدی نماينده سنندج نيز تذکر داده بود که نيروی انتظامی به بهانه مطرح شدن طرح ماهواره در مجلس دست به جمع آوری ديش های ماهواره ای مردم زده است.
آقای ابوطالب گفته است که نيروی انتظامی در حالی به جمع آوری ديش های ماهواره ای می پردازد که روح طرح مجلس مخالف اين برخوردهاست.
در سالهای اخير برخورد با ماهواره دچار افت و خيز بوده است. در اواخر دوره رياست جمهوری محمد خاتمی در يک مرحله حتی وزارت ارشاد اعلام کرد پيش نويس طرحی را فراهم کرده است که بر اساس آن "نحوه صدور مجوز تاسيس و فعاليت دفاتر نمايندگی شبکه های ماهواره ای فارسی زبان در ايران" معين شده است.
بر اساس آن طرح "فقدان ضديت با ارزشهای مسلم فرهنگی و دينی مورد احترام ملت ايران، فقدان گرايش های براندازانه و ضد نظام جمهوری اسلامی ايران و دوری از ابتذال" از معيارهای مجاز بودن شناخته می شد.
در عين حال وزارت ارشاد دوره رياست جمهوری محمود احمدی نژاد در زمان اعلام راه اندازی شبکه صبا از طرف مهدی کروبی رئيس سابق مجلس طی اعلاميه ای از مطبوعات خواست که از درج آگهی های مربوط به شبکه های فارسی زبان ماهواره ای خودداری کنند.
تماشای برنامه های ماهواره ای نيز بر اساس قوانين تصويب شده در مجالس قبلی ممنوع است.
در سالهای اخير تعداد زيادی شبکه های تلويزيونی فارسی زبان که از طريق ماهواره برنامه پخش می کنند در خارج از ايران راه اندازی شده اند. اکثر شبکه های فارسی زبان در آمريکا مستقر هستند.
محتوا و شکل برنامه های اکثر اين شبکه ها کاملا با برنامه هايی که شبکه های تلويزيونی رسمی داخل ايران توليد و پخش می کنند متفاوت است. در واقع بسياری از اين شبکه ها در عرصه هايی فعاليت می کنند که ورود به آنها برای تلويزيونها و رسانه های داخل ايران ممنوع است. پخش موسيقی ها و فيلم هايی که در ايران "مجاز" شناخته نمی شود و برنامه های سياسی ضد جمهوری اسلامی از جمله برنامه های بسياری از شبکه های فارسی زبان خارج از ايران است.
البته در ميان شبکه های فارسی زبان مستقر در خارج، برخی شبکه ها نيز هستند که با محتوايی نسبتا مشابه شبکه های داخل ايران فعاليت می کنند .

واما این در حالیست که روزانه در شهر های کردنشین به صدها دیش و ریسیور جمع آوری می کنند . و کسی نیست که از این بی قانونی فغانی سر دهد .