Aug 26, 2004

فرزاد حق شناس:

-  هشت مارس روز جهانی زن بر همه‌ی زنان جهان مبارک باد . --------------------

زن امروزی مفهوم گسترده‌ای در بر دارد . او به مرحله‌ای رسیده‌ است که در هر زمینه‌ای ازجمله‌ : دانش، فرهنگ ، هنر ، سیاست ، و غیره‌ ..... فعالیتهای گسترده‌ای از خود بروز داده‌ است .
کوشش زن امروزی این است که ثابت کند که بر خلاف تصور عمومی او نماینده‌ی جنس ضعیف نبوده‌ ، بلکه می تواند بر خلاف آن چه‌ که از او انتظار می رود ، انجام دهد . ولی برای این منظور به شرایط مناسب ، جو آزاد ودمکراتیک ، و امکانات گسترده‌ای نیاز دارد . تا استعدادهای خود را بروز داده‌ ، و به عمل در بیاورد .
همه‌ی ما کما بیش به تاریخ ستم دیرینه‌ی اجتماعی که به زن وارد شده‌ و میشود ؛ آشنا هستیم . ما می دانیم که‌ این ستم ازدل ستم طبقاتی بیرون آمده‌است .
از روز ازل زنان با مردان مساوی بودند ، و نوع تقسیم کار و و قدرت بارداری آن ها نه تنها آن ها را در رده‌ی دوم قرار نمی داد ، بلکه‌ آن ها را در موقعیتی فراتر از مردان نیز قرار می داد . زن امروز نیز می رود که موقعیت و جایگاه‌ خود را در اجتماع تثبیت کند .

 چرا که پیشرفت علم و تکنیک باعث شده‌ است که زن همان قدر در مولید نقش داشته‌ باشد که مرد . جان کلام این مطلب در این جاست که ؛ تا زمانی که در کشورهای هم چون ایران و مانند آن ، علم وصنعت پیشرفت نکرده‌ باشد ، نیروی یدی به نیروی فکری غلبه داشته‌ باشد ، زن هم چنان عنصری ضعیف تلقی خواهد شد .
نقض حقوق زن در روسری بستن یا چادر انداختن او خلاصه‌ نمی شود ، هر اقدامی ، هر نظری که مخالف پیشرفت علم و تکنیک باشد ، هر گروه‌ ونژادی که به دلایل سیاسی وعقیدتی مخالف پیشرفت علم و تکنیک باشد ، ضربه را مستقیم بر سر زن می کوبند .
جنگ ها هم چنین مخالف حقوق زن عمل می کنند . جنگ آن چیزی را که انسان به وسیله‌ی علم و تکنیک به دست آورده‌ ، نابود میکند . و این نابودی چیزی جزء طولانی کردن ستم بر زن ، واز بین بردن فرزندانی که این زن در وجود خود پرورده‌ است ، ندارد .
بنابراین مبارزه‌ برای صلح ، مبارزه‌ در جهت حقوق زن است . چیزی که مسلم است ، جلوی پیشرفت علم و تکنیک را نمی توان گرفت . اگر ثمره‌ی این پیشرفت دست انسان هایی باشد ، که نه به فکر جامعه‌ بلکه فقط در فکر جیب خود هستنند ؛ به جای استفاده‌ از این علم و تکنیک در جهت از بین بردن عقب افتادگی و ایجاد شرایطی انسانی  ؛ دارند فرهنگ ایران و ایرانی را از بین می برند .

                                                         فرزاد حق شناس

No comments:

Post a Comment

په‌یڤێـک بپه‌یڤێنــه