Dec 18, 2012

"خامنەای" فیس بوکیست شد!


مطابق اخبار منتشر شدە از ربات های فیس بوق حضرت آیت الله خامنەای دامة سرکوبات، از طریق فیلتر شکن به شبکه جهانی فیس بوک پیوستە است!!!

برخی منابع بر این باورند که خامنەای در ایران وجود خارجی ندارد و در این اوضاع بحرانی تحریم، جهت صادرات انقلاب شکوهمند اسلامی با استاندارد ولایت فقیه و با محور چفیە مداری به قارەی سیاه رفتە و در آنجا ضمن بهرەبرداری از کارخانجات اسلحەسازی سری به چند "فرند" سیاە پوست زدە و برای عدەای دیگر "رکوست" فرستادە بلکه آن ها بتوانند بیانات ارزشمند وی را "شیر" کنند یا حدأقل برایش "لایک" و لبیک بکوبند! و حالا در ضمن این سفر به فیس بوق افتخار دادە و پیجی باز کردە بلکه از قافله دهکدەی جهانی عقب نماند!

در این اثنا آزادیخواهان و روشنفکران نیز بی کار و عاطل ننشستەاند و با استفادە از حس دیکتاتوررانی می خواهند اوشون رو "ریپورت" کنند!! حالا که مثل دیکتاتور لیبــی دستشان به خودش نمی رسد تا چاقو در کونش بکنند و با سیگار جزغالەاش کنند، حدأقل که می توانند با کمک دیکتاتور گوش تا گوش آزادی بیـــان را سر ببرند!

............................
کارتون از: نیک آهنگ کوثر
پەیج دیکتاتور اسلامی در فیس بوق: خامنـەای
پەیج آزادیخواهان نماها: هاتی پاتی

Dec 16, 2012

موضوع انشاء: تعطیلات تابستان را چگونه گذراندید؟؟...(طنز سیاه) ::عدنان هنـرور::



(به یاد موضوع انشای دختران دانش آموز روستای "شین آباد" و حادثەی تلخ آتش گرفتن دانش آموزان از زبان یکی از دختران)
.............................

مقـــدمه: امروز با کولەی آتشنشانی با دستانی کباب شدە با چهرەای بریان شدە می خواهم موضوع انشایی که آن روز نتوانستم بنویسم، تمام کنم. شاید هیچ گاه ما دستمون به عملیات های جراحی پر زرق و برق نرسد، نه برای خوشکل کردن خودمون، به سبک و سیاق گونه گذاری و بینی سربالاکردن و پروتز کردن لب ها، بلکه برای گریز از بدریختی و به این امید زمانی که مردم به ما نگاه می کنند، چندششون نیاید! در هر صورت با این دستان سوختە می نویسم و می نویسم!

تعطیلات تابستان امسال باز مثل سال های پیش و حتی یە خوردە بــدتر شدە بود، البتە نه به این خاطر که عدەای پول های ما رو دزدیدند و خودشون رفتند به کانادا! حتی این بدی هم به میزان بالا رفتن تورم و گرانی و بالا رفتن قیمت ارز برای مسافرتهایمان به آنتالیا و ایتالیا و سیدنی نبود! به خاطر پنچر شدن ماشین های لیموزین و لامبورگینی‌هامون نبود! نه که فکر کنید به خاطر نرسیدن به سفر ورزشی و گرفتن امضاء از میسی و رونالدو باشە!! نه ابـــدا..

 تعطیلات تابستان امسال بدیش به این بود که یە خوردە قد و قوارە کشیدە بودیم بالا و باید بیشتر مواظب خودمون باشیم مبادا ناموس اجدادیمان به باد فنا برود و بیشتر در خانه می ماندیم و با حسرت به مسیر کورەراەهای دشت و صحرا نگاه می کردیم که پارسال با دو مثل آهوی کوهی از این سنگ به آن سنگ می پریدیم.. بزرگ شدن هم بلایی به نام محدودیت را با خودش به ارمغان می آورد..

این موضوع انشا را هیچ دوست نداشتم، چون که می دیدم بیشتر هم کلاسی هایم بستگان و اقوام دیپلم گرفتە و یا نهضت تمام کردەشان برایشان نوشتە بودند.. اما ما که کسی رو نداشتیم که دیپلم ناقص هم داشتە باشد تا در آن صورت با خواهش مادرم چند سطری از دفترم را خط خطی کند و به من هم حالی کند که تعطیلات تابستان را چگونه گذراندەام!!
یا شاید اگر با زبانی بود که از مادرم کمک می خواستم که همفکریم کند و او هم با زبان مادری کوردیش به من حالی می کرد، لابد می توانستم درک کنم که تعطیلات تابستان را با چه امیدی به پاییز و باز شدن مدارس به پایان رسانیدم..

آن روز كه اون بلا سرمون اومد و جزغاله شدیم، همان اول صبحی زیاد سرحال نبودم! انشایم را ننوشتە بودم و به امید اینکه نوبت به من نمیرسە، عاطل و باطل اومدم سر کلاس!! همش در این فکر بودم حالا که میگن دنیا یه روزی به نهایت خودش میرسە، نکنه همین امروز باشە؟؟ هر چند از ته دل هم می خواستم از دست سین جیم های زنگ انشاء همین ساعت، آخرین ساعت دنیا باشد. آن روز بچەهای دیگر سرحال بودن و هر کدامشان در مورد تعداد سطرهایی که نوشتە بودند جلوی همدیگر افە می رفتند! شاید اگر موضوع انشایمان این بود: اگر یە عالمه پول داشتید با آن چه کار می کردید؟؟ بهتر می توانستم آیندەی پر از ابهام خودم را با رویاهای دست نیافتنیم آرزو کنم!

آن روز شوم هوا هم خیلی سرد بود، به امید بخاری نفتی و گفتەهای پر از مهر معلم در خانه را به سوی مدرسە گشودم! مدرسەی ما اگر چه همانند خانه با زنجیرهای عمو زنجیرباف محصور بود و در کلاس نیز همانند در نامیدی کاملا سفت و محکم بود.. در چند دقیقه‌ زیر مقنعە و مانتوهایمان سوختیم و روزهای بعد... .

وزیر آموزش و پرورش به خاطر دست های کباب شدەمان و دست های دیگری که قرار است جزغاله شوند "تا قیامت عذر خواهی" کرد!
امیدوارم از تفالەهای باقیماندە از ستاد طلاکاری و زرندود کردن عتبات عالیات چندرقازی به ما برسد و ما دوبارە به مدرسەی غیرانتفاعی فول امکانات که نه! بلکه به مدرسه‌ی روستایمان برگردیم. آن هم با دری که به راحتی باز شود و بخاریی که تقصیر به گردنش نیفتد و معلمانی که به عنوان مأمور آتشنشانی نباشند. هم چنین امیدوارم در حادثەی بعدی خطا به دوش خودمان نیفتد که اگر دختران به مدرسە نمی رفتند چنین اتفاقی هم نمی افتاد!

........................

Dec 12, 2012

کرێکارانی سێکسی سایبری



کرێکارانی سێکسی سایبری


نووسه‌ر: Olivier AUBERT            وه‌رگێڕعه‌دنان هونه‌روه‌ر

ناویان "کرێکار"، "مۆدێلیان "رۆل گێر"هزۆربه‌یان ژنانی لاون، هه‌رچه‌نده‌ له‌ نیوانیان دا پیاو، ژن و مێرد و ته‌نانه‌ت ژنانی به‌ ساڵاچوویش ده‌بینرێئه‌م که‌سانه له پێش وێبکه‌می کۆمپیوته‌ره‌که‌یان راده‌وه‌ستن له رێگای سایده‌ دیجیتاڵیه‌کانەوە، هه‌وڵی خۆیان ده‌خه‌نه‌ گه‌ڕ بۆ ئه‌وه‌ی بتوانن سه‌رنجی موشته‌ری به لای خۆیان رابکێشن و بیهێننه ژووری تایبه‌تی چاته‌که‌یانسه‌رانسه‌ری جیهان تێده‌په‌ڕێنن، قسان ده‌که‌ن، لاشه‌ی رووتی خۆیان پیشان ده‌ده‌ن، خۆشیه‌ رووماڵییه‌کانی جینسی بۆ به‌رانبه‌ره‌که‌یان ده‌خولقێننهه‌ستی چێژ و ئۆرگاسم ده‌رده‌بڕن، هه‌روه‌ها گوێرایه‌ڵی قسه‌ی موشته‌ریه‌کانیانن که به نووسراوه‌ یان به ده‌نگ پێیان ده‌ڵێن.
ئه‌م کرێکارانه که پاره‌که‌یان چه‌ند له‌ سه‌دێکی پاره‌ی ئه‌و کاته‌یه‌ که پێوه‌ندیان پێوه‌ ده‌کرێزۆربه‌یان فیلیپینی، رۆمانیایی، ئۆکراینی، رووسی، ئامریکایی، کۆلۆمبیی و هه‌روه‌ها فه‌ره‌نسینله‌ تێکسته کلیشه‌ییه‌کانیان دا، که به ده‌نگ و ره‌نگ بڵاوده‌بێته‌وه‌، له شوێنه هه‌ست بزوێنه‌ جنسییه‌کان که‌ڵک وه‌ر ده‌گیرێتئه‌م کرێکارانه کاته‌که‌یان ده‌فرۆشن و له‌و کاته‌ دیاری کراوه‌دا، له ژووری نووستن یان له سه‌ر قه‌نه‌فه‌یه‌کی تایبه‌ت، هه‌وڵ ده‌ده‌ن به پیشاندانی له‌شیان به شێوه‌ جۆر به‌ جۆره‌کان، یان له رێگای وت و وێژه‌وه‌، رۆڵی تایبه‌تی خۆیان بگێڕن.


ماڵپه‌ڕی لایڤ جاسمین ده‌ڵێت 31315 کیژۆڵه و هه‌روه‌ها 8921 کوڕی لاویان له به‌رده‌س دایهسیسته‌مێکی ئه‌ندامیه‌تیان له به‌رده‌س دایه که له‌و‌ رێگایه‌وه‌، سه‌کۆگه‌ل یان پلاتفوڕمه‌کان ده‌توانن ببن به خاوه‌نی ماڵپه‌ڕی له‌م شێوه‌یه‌‌به‌ڵکوو بتوانن پێرستێکی جیهانی له مودێله‌کان کۆ بکەنەوە.
به‌ هۆی جیاوازی کاتژمێری وڵاتانه‌وه‌، به‌رده‌وام چه‌ند گرووپێکی چه‌ن سه‌د که‌سی له سه‌ر هێڵ ده‌بنئەم کارە ده‌بێته‌ هۆی ئه‌وه‌ی که سه‌کۆکان به‌رده‌وام له گۆڕان و نوێ بوونه‌وه‌ دا بنسه‌کۆکان به‌شی هه‌ره‌ زۆری داهاته‌که وه‌ر ده‌گرن که بڕی 30% داهاته‌که‌ ده‌درێته‌ خاوه‌نی ماڵپه‌ڕه‌که. به پێچه‌وانه‌ی باقی ماڵپه‌ڕه‌کان، یان ژووره‌کانی وت و وێژ (فروومه‌کان). که مه‌به‌ستی سه‌ره‌کیان گه‌یشتن به یه‌کتره‌ و له‌وانه‌یه‌ ئاکامه‌که‌ی درووست بوونی پێوه‌ندی جنسییه، ئه‌م شوێنانه به ته‌واوه‌تی مه‌جازیه‌ زۆربه‌یان شه‌رتی بنه‌ڕه‌تیان ئه‌وه‌یه‌ که هه‌ر کام له موشته‌ریه‌کان ئه‌گه‌ر به مه‌به‌ستی گه‌یشتن به هه‌ر کام له‌ مۆدێله‌کان بێنه ژووره‌وه‌، به زووترین کات ده‌یسڕنه‌وه‌.
وا دیاره‌ که یه‌ک پێوه‌ندی ده‌ خووله‌کی هاوکات له گه‌ل چوار موشته‌ری دا، ته‌نیا تا 10 یورۆ داهاتی ده‌بێبۆ وه‌ده‌ست هێنانی موشته‌ریه‌کی هه‌تا هه‌تایی ده‌بێ چه‌نده‌ها کاتژمێر کات سه‌رف بکه‌نله باشترین حاڵه‌ت دا و به سه‌رف کردنی رۆژێ ده‌ کاتژمێر له پێش کامێرا دا، بڕی مووچه‌ی مانگانه‌یان بۆ دیاری ده‌کرێتبه‌ڵام له خراپترین حاڵه‌ت دا ته‌نیا چه‌ند یورۆیه‌کی داهات ده‌بێئه‌م شێوه‌ پاره‌ ده‌رهێنانه و هه‌روه‌ها بنکه‌کانی ئابووری ریکلام بۆ ئه‌م جۆره‌ ئیشانه، زۆرتر وان لەو شوینانەدا که بۆ ماڵیات و زەریبە وەک بەهەشتیکی خەون دێتە پێش چاو. وه‌ک ئانتێلی هوڵه‌ندا، که‌ستاریکا، لوگزامبوورگ، جبل الطارق، و هه‌روه‌ها ویلایه‌ته‌کانی دیلاوه‌ر (Delaware) یان ئیریگان(Oregan) له ویلایه‌ته‌ یه‌گرتووه‌کانی ئه‌مریکا، که مافی بازرگانی کردن له‌و شوێنانه‌دا زۆر ئاسانه.
به نیسبه‌ت مووچه‌وه‌، له فه‌ره‌نسا و زۆربه‌ی وڵاتانی رۆژئاواوه‌، مووچه‌ی ئه‌و که‌سانه‌ی له شوێنی پورنۆستریپ‌تێز دا، ئیش ده‌که‌ن، وه‌ک ئه‌و ئه‌کته‌رانه‌ وان که دامه‌زراوی شوێنێکی تایبه‌ت نین و به پێی رێکه‌و‌تنامه‌ی دوولایه‌نه پارەکەیان دیاری ده‌کرێتنستافی سه‌نته‌ره‌کانی مینی‌تلی1 سێکسی یان سرویسه‌کانی ته‌له‌فۆنی په‌یامگیر یان "میوان‌داره‌کان"، ئه‌وانیش به هه‌مان شێوه‌ دامه‌زراوی شه‌ریکه‌کانی "‌تێلماتیک‌ن2سیسته‌می حقووقی و ئیداری وڵاتی فه‌ره‌نسا، به بۆنه‌ی باج و خه‌راجه‌وه‌، و به پێی که‌وتنه‌ سه‌ری ماڵیات له سه‌ر سوودی غه‌یره‌ بازرگانی، بۆ له‌ش‌فرۆشه‌کان، به فه‌رمی ده‌ناسرێنئەمە خۆی له خۆیدا دەبێتە هۆی سه‌رهه‌ڵدانی بڕێکی زۆری کرێکاری ئازاد و نوێهەر وەها دەبێتە هۆی ئەوەی جێگه و پێگه‌ی ئه‌و که‌سانه‌ی له بواری سێکس دا ئیش ده‌که‌ن، به‌ربڵاوتر بکات.
ریکلامه‌کانی دامه‌زراندنی سه‌ر وێب، هه‌ر وه‌ک هه‌لی ئیشی نێو ماڵی وانسه‌ر و بنی قسه‌یان ئه‌وه‌یه‌ که "سه‌ری مانگ پاره‌ی زیاترت هه‌بێ"، ته‌نانه‌ت باس له شێوه‌یه‌ک له ئیش ده‌که‌ن"بێ ره‌چاو کردنی کاتێکی دیاری کراو". باس له "پاره‌ په‌یدا کردنده‌که‌ن ئه‌ویش له‌ رێگای پێشکه‌شکاریه‌وه‌باس له مووچه‌ی مانگانه ده‌که‌ن ئه‌ویش بۆ "ئیشێکی هاکه‌زایی".
پلاتفۆڕمه‌کان به‌رده‌وام خه‌ریکی دۆزینه‌وه‌ی ئه‌ندامی تازه‌ن، باس له مووچه‌ی به‌رده‌وام و گه‌ره‌نتی‌دار ده‌که‌ن. (ئه‌م مووچانه به نیسبه‌ت وڵاتی سه‌ردانکراو به‌رز و نزمی ده‌کاتده‌قه‌یه‌ک چه‌ند سه‌نت تا یه‌ک یورۆ بۆ "شوه‌ تایبه‌ته‌کانکه به دوای به ئه‌نجام گه‌یاندنی ده‌توانن هاوکات چه‌ند بینه‌ریان هه‌بێ و هه‌ر یه‌که‌، یورۆیه‌ک ده‌ده‌ن.
لێکدانه‌وه‌ی داهاتی مانگانه دوای نه‌قلی پاره‌ بۆ حیسابی بانکی کەسی رۆڵگێڕ، یان له رێگای سیسته‌می په‌ی‌پل(Paypal) که هاوکاتیش ده‌توانرێت تا راده‌یه‌ک نه‌ناسراو بمێنیته‌وه‌، جێبه‌جێ ده‌کرێتئه‌م شێوه‌ ئابووریه‌ مه‌جازیه‌، نه‌ رێکه‌وتنامه‌ی پێویست ده‌بێ، نه‌ له کیس دانی داراییو هه‌روه‌ها پاره‌ سه‌رف کردن و که‌ڵه‌که‌ کردنی پاره‌ و دام و ده‌زگای تایبەتیشی پێویست نییهته‌نیا پێویستی به سێروه‌رێک و کڕینی باندێک که بکرێت ده‌نگ و ره‌نگی پێ بنێردرێتخاوه‌نداران و به‌ش به‌ری ئه‌م گڵۆڵه سه‌ر لێشواوه‌، به‌رده‌وام وننئه‌م شێوازه‌ ئابووریه‌، که به‌رهه‌می ته‌کنۆلۆژیا، مه‌جازیه‌ت، بازاڕگه‌رمی، پوورسانت وه‌رگرتن، ئاز و گوێز کردنی پاره‌، گه‌یشتن به لووتکه‌ی به‌رز و دڵڕفێنی باج و خه‌راج و هاوکاتیش به‌رهه‌می هه‌ژاریه‌؛ هەروەها راستەوخۆ له لووتکه‌ی ئابووری دونیای کۆمپیته‌ر باس دەکات.
داهاتێک که له به‌رهه‌می پێگه‌یاندنی ناوه‌ڕۆک وه‌ ده‌ست ده‌که‌وێت، که‌متر له داهاتی رێکخستن و ریکلامه‌که‌یه‌تیسوودێک که له ئه‌نجامی میوانداریه‌تی دا به ده‌ست ده‌که‌وێت به ته‌واوه‌تی نادیاره‌باقی ئیشه‌کانی دیکه به ئه‌ستۆی هه‌ژاری و ده‌س‌کورتی و رکه‌به‌ری ئابوورییهو به‌م شێوه‌یه‌ پرۆلتاریایه‌کی نوێی جیهانی پێک دێتپێکهێنه‌رانی ناوه‌ڕۆکی دونیای پێشکه‌وتووی راگه‌یاندن، که هیچ کام له یاساکانی ئیش کردن، به فه‌رمی نایاناسێتوه‌ک بڵێی هیچ یاسایه‌ک سه‌باره‌ت به مافی تاک به سه‌ر وێنه‌ی خۆیه‌وه‌ یان ده‌سه‌ڵاتێکی ویژدانی نایانگرێته‌وه‌، خۆی له خۆی دا دیسانه‌وه‌ براوه‌ی گۆڕه‌پانه‌که، پیشه‌ بێ بڕانه‌وه‌که‌ی سێکس ده‌بێتئه‌م پیشه‌یه‌، به پێی لێکۆڵینه‌وه‌ جیا جیاکان، ئه‌مڕۆژی 12% له ماڵپه‌ڕه‌کان و هه‌روه‌ها 25% گه‌ڕان له نێو ئه‌نته‌رنێت، له خۆ ده‌گرێتکه بوه‌ته‌ یاریده‌ر بۆ په‌ره‌پێدانی سیسته‌می کڕین و فرۆشتنه بچووکه‌کان، و هه‌روه‌ها یاریده‌ری درۆست کردنی ڤیدیو و ته‌کنیکه‌ وێبه‌کان‌پیشه‌ی سێکس داهێنه‌ری شێوازێکی دیکه‌ی بازاڕگه‌رمیه و ته‌نیا یه‌ک رێچکه له خۆ ده‌گرێت؛ ئه‌ویش پێکهێنانی "ماڵپه‌ڕه‌ دیکوریه‌کانه". که به خۆرایی ده‌س ده‌که‌ون به‌ڵام پێویستیان به خزمه‌ت گوزاریه‌ که ده‌بێ پاره‌ی بۆ سه‌رف بکه‌یتئه‌م پیشه‌یه‌ هه‌روه‌ها داهێنه‌ر و ته‌واوکه‌ری سه‌رجه‌م فرت و فێڵه‌کانی پێکه‌وه‌ لکاندنی لینکه‌کان و هه‌روه‌ها جێ به جێ کردنی قورسایی له ماڵپه‌ڕێکه‌وه‌ بۆ ماڵپه‌ڕێکی دیکه‌ و ئاکامی هه‌ر مه‌به‌ستی تایبه‌ت گه‌یشتن به یه‌ک مه‌به‌سته‌، ئه‌ویش به‌ردوامی موشته‌ریه‌کانه.
له فه‌ره‌نسا نیوه‌ی پیاوان و یەک له پێنجی ژنان به واتای خۆیان به‌رده‌وام سه‌یری پۆرنۆگرافی ده‌که‌ن.3 هه‌رچه‌نده‌ چوونه‌ لای له‌ش فرۆشان له لای پیاوان له‌ یه‌ک ئاست دا ماوه‌ته‌وه‌. – له ساڵی2006 سێ‌ پۆینت سێ له‌ پیاوانی ده‌گرته‌وه‌، که‌چی له ساڵی 1992 ئه‌م نیسبه‌ته سێ‌ پۆینت یه‌ک بوه — که خۆی پیشانده‌ری په‌ره‌پێدانی سه‌رنج راکێشی سێکس‌ه له نێو ئه‌نته‌رنێت دا.
به وته‌ی ئالوین کۆپڕ (Alvin Cooper)، ده‌رووناس و به‌ڕێوه‌به‌ری ناوه‌ندی هاوسه‌رگیری و بواری جنسی، له سان خۆزه‌ Centre) (San Jose Marital and Sexuality له سانتا کلارای کالیفۆڕنیا؛ (سێکس له سه‌ر ئه‌نته‌رنێت، زۆرتر ئیشی پیاوانهئەویش وه‌ک رێگایه‌ک بۆ که‌م کردنه‌وه‌ قه‌له‌قی و دڵه‌ڕاوکێ و خه‌یاڵ بزواندن له مه‌ڕ هه‌ندێک کردار که هاوکات وه‌فاداریشی پێوه‌یه‌).4 هه‌روه‌ک باقی ئیعتیاده‌کانی وه‌ک قومار، داوده‌رمان و ئه‌لکۆل دێته‌ ئه‌ژماربه وته‌ی ئه‌و: "ئه‌م کرده‌وه‌یه‌ ده‌توانێ هه‌سته‌ سه‌ره‌ڕۆکان وه‌ک تووڕه‌یی، نائۆمێدی، دڵته‌نگی، گوشاری ده‌روونی، دڵه‌راوکێ، ته‌نیایی و خه‌فه‌ت ساڕێژ بکاته‌وه‌و به سه‌رف کردنی وزه‌ی ده‌روونی له دۆخێکی ئاسووده‌ له دونیایی سایبری له پێش کۆمپیوته‌ره‌که‌یان به ئه‌نجامی خۆی بگات".
ئه‌م کرده‌وانه خوویه‌که، که کاردانه‌وه‌ی به دواوه‌یه‌ئه‌م لێکۆڵه‌ره‌‌ له‌و بڕوایه‌ دایه که‌ ته‌نانه‌ت کاردانه‌وه‌ی هه‌یه‌ له سه‌ر بیر و بۆچوونی تاک له‌ به‌رانبه‌ر کۆمه‌ڵ دا و به شێوه‌یه‌ک له‌ شێوه‌کان ده‌توانێ بیر و هزری بگۆڕێتهه‌روه‌ها به جۆرێک له جۆره‌کان ده‌توانێ تاک به‌ره‌و دوور خستنه‌وه‌ له ژیانی ئاسایی هاوسه‌رگیری به‌رێتشێوازی بیرکردنه‌وه‌ی تاک بگۆڕێت تا راده‌یه‌ک که به‌ره‌و دابڕانی کۆمه‌ڵایه‌تی ببات.
ئه‌م پیشه‌یه‌ به هیچ شێوه‌یه‌ک له ده‌ستی چه‌ند زلهێزێک دا قۆرغ نه‌کراوه‌به پێچه‌وانه‌وه‌، به‌رده‌وام له بازاڕگه‌رمی دایهماڵپه‌ڕه‌ خۆڕاییه‌کان که به‌س بۆ دووپات کردنه‌وه‌ی چه‌ند به‌شێک له ئه‌فلامی کۆپی کراو یان لاوه‌کی خه‌ریکی ئیشن، ئامانجی سه‌ره‌کیان ئه‌وه‌یه‌ که ئه‌و که‌سانه‌ی به‌رده‌وام خه‌ریکی سه‌ردانی مه‌ڵپه‌ڕه‌کانن، بتوانێ موشته‌ری به‌ره‌و خۆی رابکێشێ.
نیشانه‌ی سه‌رکه‌وتوویی ئه‌م به‌شه‌ ئابووریه‌ باشه‌ ئه‌وه‌یه که له ساڵی 2006 دۆمێنی ئه‌نته‌رنێتی sex.com فرۆشرا به 14 ملیون دۆلارهه‌روه‌ها پیشه‌ی سێکس به تازه‌یی له شه‌ریکه‌ی ئه‌نته‌رنێتی بۆ ناو و ره‌قه‌مه‌ دراوه‌کان، ئایکۆنێک5 که رێکخه‌ری دۆمینه ئه‌نته‌رنێتیه‌کانه، دۆمێنێکی سه‌رتر له‌وی داوا کردوه‌هه‌ر له‌و کاته‌دا، بونیاد نانی xxx پێشکه‌توو به ناوی ( Extension, or Top-level domain) ده‌ستی پێ کرد و زیاتر له دووسه‌د هه‌زار دۆمێنی له خۆ گرت.
بۆ زانینی زانیاری زیاتر و باشتر له سه‌ر ئیش و چۆنییه‌تی به‌کارهێنانی ئه‌م ئابووریه‌، پێنج لێکۆڵه‌ر، له لێکۆڵینه‌وه‌یه‌ک دا رۆڵی داهێنه‌رانی ماڵپه‌ڕه‌ پۆڕنۆکانیان وه‌ ئه‌ستۆ گرتئه‌وان له راز و ره‌مزی نه‌درکراو باس و خواستیان ده‌کرد‌له شه‌ڕی بازرگانییه‌وه‌ بگره‌ تا شێوازی دزینی مه‌ڵبه‌ندی ده‌یتای به‌رانبه‌ره‌کان و هه‌روه‌ها پرۆسه‌ی کرته‌ کردنکه ده‌توانن ئه‌و کاته‌ی که‌ ماڵپه‌ڕ‌وانه‌کان خۆیشیان لێی بێ ئاگان‌ و هه‌ر به کرته‌ کردن له‌ سه‌ر بنه‌ری ریکلام زۆرترین سوود وه‌ده‌ست بێنن.6
له کاتێک دا په‌ره‌پێدانی چاتی سێکسی به شێوه‌یه‌کی به‌ربڵاو له‌ گه‌ل هه‌ندێک "مۆدێلله‌ په‌ره‌سه‌ندن دایه‌، پێوه‌ندی ئابووری و به‌رێوبه‌رایه‌تی و پاشکۆکانی، هه‌ر به‌ هه‌مان شێوه‌ له په‌ره‌سه‌ندن دانهیچ ده‌رهێنه‌رێک ئه‌م رۆڵگێڕانه به‌ڕێوه‌ ناباتبه‌ پێچه‌وانه‌ی ره‌وتی به‌رده‌وام له به‌شه خزمه‌تگووزایه‌کانی تێلماتیک یان "پیپ شۆکان ((Peep show هیچ خولێکی فێرکاریان بۆ دانانریه‌تته‌نیا ده‌قی وت و وێژه‌کان له گه‌ل خوازراوه‌کان نه‌بێت. " مۆدیلی رۆڵگێرده‌بێت خۆیی داخوازیه‌کان، نهێنیه‌کان و خه‌ونه‌کانی موشته‌ری بۆ لای خۆی راکێشێئه‌و به پێی پێرستێکی ئاڵۆز له‌و شتانه‌ی که دڵخوازی موشته‌ریه‌کانه، له سکانسه‌ جۆر به‌ جۆره‌کان دا ده‌بێ بتوانێ رۆڵی خۆیی بنوێنێ و ئاکارێک بگرێته‌ به‌ر که بتوانێ موشته‌ری له خۆی رازی بکاتپاره‌ی ئیشه‌که‌، به شێوه‌ی پوورسانتی ده‌بێت.
سێکس له ئه‌نته‌رنێت دا زۆرتر له په‌رله‌مانه‌کاندا باسی لێده‌کرێتئه‌ویش به‌س بۆ لاینگری له منداڵان و دژ به‌ری کردن له گه‌ل پوڕنۆگرافی و گرووپه‌ سێکسیه‌کانهیچ کات هیچ باس و خواستێک له سێکسی سایبری و ئه‌م کرێکاره‌ "ئیش داهێنه‌رانهکه به‌رده‌وام له خزمه‌تی "رابواردنی گه‌وره‌کاننله ئارا دا نیه‌هه‌ر ئه‌و کرێکارانه‌ی که به‌ ته‌واوه‌تی پیشه‌یه‌کی پڕ سوودیان وه‌ ئه‌ستۆیه، ئیتر خۆ نامانه‌وێ له بار و دۆخی ژیانیان که چی وایان لێده‌کات ببنه مۆدێلی کرێکار، بکۆڵینه‌وه‌.
...........................................................
11- مینی تێل؛ ناوی ئامێرێک بوو که شاشه‌یه‌کی ته‌له‌فزیون و ته‌خته‌ کلیلێکی هه‌بووله رێگای هێڵی ته‌له‌فۆنه‌وه‌ پێوه‌ندیان ده‌گرت به خزمه‌تگوزاریه‌کانی ڤیدیو تێکسی وه‌زاره‌تی پۆست و ئیستخباراتی فه‌رانساو له ده‌یه‌ی 1980 و 1990 پێش هه‌مه‌ لایه‌نه‌ بوونی ئه‌نته‌رنێت بۆ هه‌موان، له لایه‌ن هه‌مووانه‌وه‌ که‌ڵکی تایبه‌تی لێوه‌ر ده‌گیراکه‌ڵکی تایبه‌تی بریتی بوون له کڕینی شت و مه‌ک به شێوه‌ی ئۆنلاین، وه‌ر گرتنی بیتاقه‌ی شه‌مه‌نه‌فه‌ر، گه‌ڕان له دووی ره‌قه‌م ته‌له‌فۆن، وه‌رگرتنی مایل باکسێک و.. هتدهه‌ر وه‌ها ئه‌م ئامێره‌ بۆ پێداویستیه‌ جینسیه‌کان که‌ڵکی لێ وه‌ر ده‌گیرا.
2 - تێلماتیک تێکه‌ڵ کراوی ئیستخبارات و ئه‌نفۆڕماتیکه، له هه‌ندێک ته‌کنۆلۆژیا داته‌کنۆلۆژیای کۆنترۆڵ له رێگای دووره‌وه‌ و هه‌ر وه‌ها هه‌نارده‌ کردن و وه‌رگرتنی په‌یام بۆ سه‌ر ئۆتۆمبیله‌کان و هه‌روه‌ها مینی تێلیش، له خزمەتگوزاییەکانی تێلماتیکه.

3- بڕوانه:: Nathalie Bajot et Michel Bozon (sous la dir. de), Enquête sur la sexualité en France. Pratiques, genre et santé, La Découverte, Paris, 2008
4- بڕوانه Alvin Cooper, Sex and the Internet: A Guidebook for Clinicians, Brunner-Routledge, New York, 2002
5 - Internet Corporation for Assigned Names and Numbers: ICANN
6- بڕوانه: Gilbert Wondracek, Thorsten Holz, Christian Platzer, Engin Kirda et Christophe Kruegel, « Is the Internet for porn? An insight into the online adult industry », séminaire WEIS, université Harvard, 7-8 juin 2010
......................................................................................

تێبینی: ئەم بابەتە له وەرزنامەی تەوار دابەزیوە!